מחניון תת קרקעי אחד למשנהו

חזרות כפולות ב3.30 לפנות בוקר

קשה לי מאד להתרגל להבדלי שעות, במיוחד בארצות המזרח הרחוק, שם השעה מאוחרת יותר מאשר בארץ. בשנה שעברה, בפסטיבל בקוריאה, לא הצלחתי לישון בלילות, והגעתי לחזרות בבוקר מאד עייף. אבל שם החזרות היו קצרות והסתיימו ב13.00. מיד כשחזרתי מהחזרות הלכתי לישון שנת צהריים, ותוך יומיים-שלושה הגוף שלי התרגל לשעון של קוריאה. הפעם, בסין, החזרות כל יום היו כפולות. מ9.30 עד 15.30. כך שחזרתי למלון בסביבות 16.00, ואז כבר חששתי ללכת לישון כי לא רציתי להרוס לי את שנת הלילה. זה לא עזר. אמנם הלכתי לישון כל לילה מאד עייף, אבל התעוררתי בסביבות 3 לפנות בוקר ולא הצלחתי לישון עד הבוקר. ואז, בשעה 9.30 בבוקר, שזה 3.30 לפנות בוקר שעון ישראל, התחלתי חזרה כפולה של 6 שעות. וכך במשך שלושה ימים רצופים. למזלי ולשמחתי, הסיטואציה של חזרה עם תזמורת היא סיטואציה שבה אני תמיד נמצא במלוא המרץ וההתלהבות, לא מרגיש עייף, לא מתעייף ולא מרגיש שהזמן עובר. תמיד בחזרות אני במצב "טורבו", חזק בתוך העבודה ובתוך המוסיקה. חזרתי למלון כל יום אחרי החזרה תשוש ועייף, אבל כאמור, ניסיתי להחזיק עד הערב ובסביבות 20.30 או 21.00 הלכתי לישון. והתעוררתי שוב ב3 לפנות בוקר. רק ביום של הקונצרט, שבו החזרה היתה קצרה, ישנתי שעתיים בצהריים בין החזרה לקונצרט. אבל אפילו בלילה אחרי הקונצרט, כשהלכתי לישון מאוחר, אחרי 1 בלילה, ולא היתה לי חזרה בבוקר, התעוררתי ב5 בבוקר ולא נרדמתי. לשמחתי, הטיסה ארצה היתה אחה"צ אז ניצלתי את כל שעות הבוקר (מ8.30 עד 14.00) לשינה בחדרי, שהיתה למעשה שנת הלילה האמיתית היחידה שלי בכל שהותי בסין.

הקונצ׳רטו הלא נכון, הגרסא הסינית

את הוידאו המפורסם שבו הפסנתרנית מארי ז׳ואה פירז נראית בשוק כשהיא מבינה שהיא הכינה קונצ׳רטו שונה ממה שהתזמורת מנגנת, כולם בודאי מכירים. בזמן הפתיחה התזמורתית היא מצליחה תוך זמן קצר מאד לשנות את כל הפוקוס שלה, ומנסה להיזכר בקונצ׳רטו מס׳ 20 של מוצרט ברה מינור, אותו התזמורת מנגנת, למרות שהכינה קונצ׳רטו אחר, וכשהיא מתחילה לנגן את תפקיד הסולו, היא מנגנת יוצא מהכלל. הנה הקטע המפורסם.

בחזרה שלי עם התזמורת הסימפונית של חארבין ביום רביעי בבוקר, יום לפני הקונצרט, הגיע לראשונה הפסנתרן הסיני הסולן ג׳יה יואן. עמדנו להתחיל את הקונצ׳רטו לפסנתר בדו מינור מס׳ 3 של בטהובן. אמנם כשהוא התיישב לפסנתר הוא ניגן כחימום כמה ארפז׳ים של מי במול מז׳ור אבל זה לא הדליק אצלי נורה אדומה, כלומר לרגע לא חשבתי שהוא הכין את הקונצ׳רטו לפסנתר מס׳ 5 של בטהובן. ואז התחלתי לנצח על התזמורת והוא מיד קם ועוצר אותי ואז שואל בפליאה -"מה, אנחנו מנגנים את הקונצ׳טו הזה? דיברנו על מס׳ 5". ואני רואה שהתוים שלו על הפסנתר הם של מס׳ 5 (מכיוון שהוא מנגן מאייפד, מבחינה זו לא היתה בעיה להחליף יצירה). הזכרתי לו את המייל האחרון בינינו, ואז הוא הבין שטעה. אחרי כמה שניות של צחוק בתזמורת ולחץ שניכר על פניו הוא אומר – "אוקיי, כנראה החלפתי בין הקונצרטים. טעות שלי. אז ננגן את זה". להחליף יצירה בראש כסולן עם תזמורת וכעבור דקה להתחיל לנגן אותה, זה לא פשוט בכלל, גם אם זו יצירה שהוא כבר למד. במקרה הזה, הוא החליף בין הקונצרטים שלו. את מס׳ 5 הוא אמור לנגן בשבוע הבא, וחשב שזה השבוע ומספר 3 הוא בשבוע הבא. כך שברור שהוא כבר הכין את מס׳ 3 ברמה מסויימת בשביל שבוע הבא. בסופו של דבר, הוא ניגן נהדר בחזרה את הקונצ׳רטו מס׳ 3 של בטהובן. כמובן שאחר כך הלך להתאמן וללטש את הקונצ׳רטו לקראת הקונצרט ביום המחרת. בחזרה הגנרלית ביום חמישי בבוקר, ובקונצרט בחמישי בערב, הוא ניגן ממש יוצא מהכלל, עם המון רגישות, דמיון והשראה. ג׳יה יואן הוא פסנתרן נפלא, ורואים שבסין הוא כוכב! כבר כשעלה לבמה הקהל קיבל אותו בהתלהבות, עם שריקות רועמות ומחיאות כפיים סוערות. בסיום נגינתו ההתלהבות של הקהל עוד גברה, וכמובן שהוא גם ניגן הדרן.

ג׳יה יואן ואני

רוסית – הפיתרון החלופי לבעיית התקשורת בסין

אני לא יודע סינית בכלל. הבעייה היא שבחארבין (ואולי גם בערים נוספות בסין) אף אחד לא מבין אנגלית. אפילו האנשים בקבלה במלון, במסעדות, הנהג שהסיע אותי לחזרות, בקניון – שום דבר. אפילו לא מילים בסיסיות. כשהגעתי לסיטואציות שצריך לדבר בהן, וכשאני דיברתי באנגלית הם לא הבינו ולהיפך, בסופו של דבר בשביל להתקדם, אחד המקומיים פתח בטלפון שלו מתורגמן סינית-אנגלית, כתב לי בסינית ואני קראתי את התרגום, כתבתי לו בחזרה באנגלית והוא קרא את התרגום, וכך "ניהלנו שיחה". עבורי זה היה משעשע לחוות צורת שיחה שכזו, שיש בה הרבה המתנה, שתיקה מוחלטת, ואפילו לשאלות קצרות כמו "כמה זה עולה" לוקח הרבה זמן לקבל תשובה בגלל הכתיבה והתרגום…

אבל דווקא עם התזמורת הסימפונית של חארבין מצאתי פיתרון אחר. אמנם בתזמורת יש כמה שמבינים אנגלית, ולכן ניהלתי את החזרות באנגלית. אבל יש בתזמורת גם כ-10 נגנים רוסים, ש"יובאו" מרוסיה, והם, כמוני, לא מבינים סינית. בהפסקות של החזרות, מהר מאד התיידדתי איתם, דיברנו, ישבנו יחד לאכול, ולמעשה השפה שדיברתי הכי הרבה בזמן שהותי בסין היתה רוסית. זה כשלעצמו היה מאד משעשע. בארץ אני לא מדבר רוסית כמעט בכלל, אבל אחרי כמה ימים בסין הרוסית שלי השתפרה פלאים… וחוץ מזה, בלעדי הקבוצה הרוסית הייתי מוצא את עצמי בבדידות מוחלטת במשך כל השבוע.

נגן הבסון הראשון בתזמורת, מרוסיה כמובן

ביום שהגעתי לסין דיברתי עם בחורה שהציגה את עצמה כ"מתורגמנית" של התזמורת. חשבתי שהיא מתרגמת מסינית לאנגלית והיא תהיה איתי בחזרות לתרגם. אבל תוך כדי השיחה הבנתי שגם האנגלית שלה לא משהו… למחרת הבנתי שהיא למעשה מתרגמת בחזרות מסינית לרוסית עבור הנגנים הרוסים בתזמורת, כשיש מנצח סיני. כך שבשבילי זה לא היה נחוץ. ניהלתי את החזרות באנגלית, ואם אחד הנגנים הרוסים לא הבין, אמרתי לו ברוסית. כמובן שהשתדלתי להסביר בעיקר בשירה איך אני רוצה שינגנו, כדי שניתן יהיה יותר בקלות להבין גם ללא שפה.

עיר תת קרקעית

הטמפרטורה בחוץ במשך כל זמן שהותי בחארבין היתה בין מינוס 5 למינוס 20 מעלות. קור כלבים. אבל כשנמצאים בתוך החדר במלון, אם לא יודעים מה הטמפרטורה בחוץ, אי אפשר לנחש את זה. השמש זורחת, לא יורד גשם, לא שלג. מבפנים זה נראה אביבי מאד. אפילו קיצי.

כך זה נראה כשמינוס 15 בחוץ

בנוסף, במלון שבו הייתי, וכנראה ברוב הבניינים בעיר, יש חימום מהרצפה ומהקירות ושימוש נכון בחום השמש, כך שהטמפרטורה בפנים היא תמיד נעימה ולא צריך להדליק חימום, תנור או מזגן (למעשה אין מזגן במלון שבו הייתי). מאד יבש בחוץ כל הזמן, כך שחייבים לשתות הרבה מים. אבל גם השתייה חמה. בארוחת הבוקר במלון אין בכלל מים קרים או חלב קר. יש קנקני מים חמים, וקנקן של חלב חם. כשכל כך קר בחוץ, כל יציאה לרחוב הופכת לסיפור. אם רוצים לצאת החוצה, אפילו לשתי דקות בשביל לקנות בקבוק מים בקיוסק שממול, נדרשת היערכות מיוחדת – ללבוש את הבגדים התרמיים מתחת לבגדים הרגילים, ללבוש הרבה שכבות, ולכסות היטב כל חלק בגוף בצעיף, כובע וכפפות. מה שנשאר חשוף פשוט קופא. כמובן שהכל מתוכנן בעיר כך שניתן יהיה להימנע מלצאת החוצה. יש חניונים תת קרקעיים ענקיים, כאלה שמחברים בין הבניינים, ממש עיר שלמה מתחת לבניינים. למעשה כל יום הסיעו אותי לחזרה מהחניון התת קרקעי של המלון שלי אל החניון התת קרקעי של האולם, מבלי שהייתי צריך להיות בחוץ. אז הבנתי שאני לא צריך להתלבש בשביל החזרות עם כל השכבות, ואפילו באיזשהו שלב כבר הפסקתי לקחת איתי לחזרות צעיף וכובע.

אינטרנט עולם שלישי

התקשורת עם העולם קשה מאד בסין. במקומות שבהם כבר יש wifi הכל עובד לאט, וכל מה שקשור בגוגל (כולל ג׳ימייל, תוים ומסמכים בדרייב) ובפייסבוק – פשוט לא עובד. גם הווטסאפ עובד באופן אקראי למשך כ20 דקות פעם פעמיים ביום, וגם אז אי אפשר לשלוח או לפתוח תמונות ווידאו. אם מוסיפים לזה את העובדה שגם כך בכל נסיעה שלי לנצח על תזמורת בחו"ל אני מאד בודד בשעות שאחרי החזרות, ובסין גם אי אפשר היה לדבר עם אף אחד בגלל מחסום השפה (חוץ מאשר עם הנגנים הרוסיים), ובחוץ קור אימים – כל מה שיכולתי לעשות בשעות שאחרי החזרה זה לשבת במלון וללמוד את הפרטיטורות, להסתכל באלבום התמונות של בתי בת ה-3 בטלפון, ולנסות לישון (לרוב ללא הצלחה). וזה בערך מה שעשיתי כל יום…

אולם קונצרטים מפואר וארוחה חגיגית

אפשר רק להתקנא באולם הקונצרטים בחארבין, האולם שבו התזמורת הסימפונית של חארבין מקיימת את הקונצרטים ואת החזרות שלה, ובו גם נמצאים משרדי התזמורת, הספרייה, כלי הנגינה הגדולים וכו׳. זה לוקסוס בלתי רגיל. האולם מאד יפה, בנוי בטעם טוב, יש בו עוגב גדול, הבמה מדורגת כך שכל הנגנים יכולים לראות היטב את המנצח (ככל שרחוקים יותר כך יושבים גבוה יותר).

וגם מבחוץ הבניין מאד יפה, ומואר בשעות הערב.

אבל מעל לכל, האקוסטיקה באולם משובחת. הצליל התזמורתי מהדהד יפה אבל לא יותר מדי. ניתן לשמוע גם את כל הפרטים בתזמורת אך גם את המכלול השלם עם צליל עגול ומהדהד. כשתזמורת מקיימת חזרות באולם כל כך טוב ומופיעה בו, זה לדעתי יכול לשפר אותה. יש לה פידבק חיובי וצליל עגול שנשאר באוזניהם של הנגנים כאידאל צלילי. גם הקהל נהנה יותר לשמוע קונצרט באולם כזה מאשר באולמות לא טובים. הקונצרט עצמו היה מוצלח מאד, ולא רק בזכות האקוסטיקה. עבדנו קשה ארבעה ימים והתזמורת עשתה כמיטב יכולתה ללכת איתי ולהגיב אלי.

הנגנים הראשונים בכלי הנשיפה מעץ

ביצענו בקונצרט את הפתיחה "אגמונט" וכאמור את הקונצ׳רטו לפסנתר מס׳ 3 של בטהובן, ואת הסימפוניה השנייה של ברהמס. לאחר הקונצרט, הוזמנתי ע"י שר התרבות של חארבין (כך זה נקרא אצלם), ביחד עם הסולן ג׳יה יואן, וכן עם המנהל המוסיקלי של התזמורת, עם מנצח הבית ועם הכנר הראשי, לארוחת ערב חגיגית במסעדה איכותית. הוגשו לנו מנות רבות ומגוונות שמילאו את השולחן בכל טוב. אכלנו, שתינו ודיברנו רבות. הסולן ג׳יה יואן היה המתורגמן, והוא עבד קשה בלתרגם כל הערב מאנגלית לסינית ובחזרה. ומעבר לכך, הבכתי אותו כשבאחת מהרמות הכוסית הרעפתי עליו שבחים, גם על הנגינה וגם על היכולת שלו לשנות את הקונצ׳רטו בתוך יום אחד, וגם את זה הוא היה צריך לתרגם לכל הנוכחים…

שר התרבות של חארבין

חוויה נהדרת, ואח"כ סיוט מתמשך בדרך הביתה

אז אחרי שבעבר היו לי רק חוויות לא טובות עם הסינים – הפעם הזו סופסוף היתה ההופעה הראשונה שלי כמנצח בסין, ללא ביטולים וללא נוכלים. החוויה היתה מוצלחת מאד עבורי, התגובות היו טובות ויצרתי קשרים חשובים. אבל כבר בזמן שהותי שם ראיתי מקרוב איך דברים נקבעים ומבוטלים מעכשיו לעכשיו בסין. בזמן שישבתי עם ג׳יה יואן לאכול, בהפסקה של אחת החזרות, הוא מסתכל בטלפון שלו ואומר לי – תראה מה זה סינים (צוחק על עצמו), הרגע קיבלתי הודעה ששני רסיטלים שלי שתוכננו לשבוע הבא בוטלו. ואז הבנתי שאולי כל חוויות העבר שלי בסין לא היו אישיות נגדי. יצאתי בתחושה נהדרת ועם הרבה חוויות טובות מחארבין. ובכל זאת, משהו היה חייב להשתבש בסוף, הרי עדיין מדובר בסין: הטיסה חזרה מחארבין לשנחאי התעכבה, ובעקבות זאת פספסתי את טיסת ההמשך משנחאי לתל אביב… למעשה לא בדיוק פספסתי את הטיסה, הגעתי לדלפק הצ׳ק אין דקות ספורות אחרי שהוא נסגר, וכבר לא היה עם מי לדבר כדי שבכל זאת יאפשרו לי לעלות לטיסה. גם לא ראיתי רצון עז מצידם של הסינים לסייע לי בסיטואציה הזו. מצאתי את עצמי בהתרוצצויות רבות מטרמינל לטרמינל, ולבסוף ביליתי את הלילה בחדר קפוא שהחימום בו לא ממש מחמם, במלון סמוך לשדה התעופה של שנחאי. הצלחתי לישון שעתיים וחזרתי לשדה התעופה כדי לעלות בבוקר על טיסה לארץ דרך רוסיה (מזמן לא דיברתי רוסית…). וכך, חזרתי לארץ יומיים אחרי הקונצרט שלי בסין, עדיין שמח על החוויות הטובות שעברתי שם, אך תשוש מכל תלאות הדרך.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.