קריאות בוז לצד תגובות נלהבות

שלושת הקונצרטים למנויים – בחיפה, ת"א וכפר שמריהו – הסתיימו שלשום. ההפתעה כבשה את לבותיהם של המאזינים, יצירתו של עמית גילוץ עוררה תגובות חזקות לשני הכיוונים (שבחים והתלהבות לצד קריאות בוז), עינב ירדן ניגנה נהדר, והאנסמבל השתפר מקונצרט לקונצרט. המשכנו אתמול בזכרון יעקב בקונצרט שבו פרט לשתי היצירות של צ'ייקובסקי ניגנו גם שתי יצירות של גריג, וזכינו לאפקטים בלתי צפויים של אור וחושך בזמן הנגינה. בין לבין, אתמול בבוקר עוד נפגשנו לחזרה על החומר של הקונצרט בירושלים שיתקיים הערב. ובכל קונצרט אנחנו מנגנים את "מזכרת מפירנצה" של צ'ייקובסקי. אתמול זו היתה הפעם החמישית, נשארו עוד פעמיים.

2012-12-23 22.41.01

האנסמבל בקונרט בתל-אביב שלשום בערב

אין ספק שהתכנית שביצענו בשלושת הקונצרטים למנויים היתה קשה ותובענית, וגם מאוד יוצאת דופן, מגוונת, ומעניינת לקהל. היצירה של עמית גילוץ "בזמן שרקדנו" – שבה נגני האנסמבל שמו מקלות כביסה ופינצטות על כלי הנגינה שלהם והשתמשו בעפרונות ובמפרטים – עוררה תגובות מאוד חזקות ולא השאירה את הקהל אדיש. שלשום בקונצרט בכפר-שמריהו, לאחר ביצוע היצירה, נשמעו בזמן מחיאות הכפיים גם קריאות בוז מהקהל. היו גם תגובות משבחות ליצירה. אין ספק, זו יצירה טובה מאוד, אך כתובה בשפה שונה, שאינה מוכרת למרבית חובבי המוסיקה ובאי הקונצרטים. ההפתעה שהבאנו – הכנרת בת ה11 מאשה מרשון שניגנה את "הרהורים" של מסנה – גרמה לכל הקהל להתאהב בה. היא כובשת, היא מנגנת עם ביטחון, צליל נפלא, מוסיקליות ותקשורת נהדרת עם התזמורת ואיתי. כישרון מולד, מתנת אל. בקרוב נעלה את הקטע ליוטיוב, כך שגם מי שהחמיץ יוכל לראות. היצירה של הינדמית "ארבעה טמפרמנטים" לפסנתר ותזמורת היא יצירה נפלאה. מוסיקה רומנטית, עשירה, מלודית, שיש בה הכל – הבעה, וירטואוזיות, שירתיות, ריקודיות, וכמובן טמפרמנטים שונים. עינב ירדן ניגנה אותה נפלא, לתזמורת זו היתה עבודה קשה מאוד: יצירה תובענית עם הרבה פסז'ים מהירים וקשים לנגינה. בגלל הקושי של התכנית הגענו לקונצרט הראשון, בחיפה, לא מוכנים מספיק עם הינדמית. בראשון בערב בתל אביב, אחרי חזרה נוספת לפני הקונצרט, האנסמבל כבר ניגן הרבה יותר טוב, וביום שני בכפר שמריהו האנסמבל ביצע את היצירה הכי טוב. בכל אחד מהקונצרטים האלה גם ביצענו את שתי היצירות של צ'ייקובסקי – אנדנטה קנטבילה בפתיחה ומזכרת מפירנצה לסיום. זכינו לתשואות נלהבות על הקונצרטים האלה, ותגובות מצויינות רבות הגיעו אלינו בכתב. את חלקן אפרסם בפוסט הבא. אתמול בזכרון יעקב ניגנו בנוסף לשתי היצירות של צ'ייקובסקי גם שתי מלודיות אלגיות וסויטת הולברג של גריג. את היצירות של גריג הכנו בחזרה אחת קצרה ממש לפני הקונצרט. סה"כ היה קונצרט מאוד יפה ומלהיב, כאשר במהלכו זכינו לשינויים לא צפויים בתאורה על הבמה, גם בזמן הנגינה. בפרק השלישי של מזכרת מפירנצה, ממש לפני אחד הקטעים היותר קשים, הבמה הוחשכה והנגנים ניגנו עד סוף הפרק בחושך, תוך כדי שהם צוחקים ומשועשעים מההתרחשות. זה לא פגע באיכות הנגינה! הערב אנחנו מופיעים בירושלים ומחר בבוקר בערד. עדכונים בקרוב

3 מחשבות על “קריאות בוז לצד תגובות נלהבות

  1. למנצח ברק טל שלום.

    הייתי בקונצרט בשטריקר ביום ראשון 23.12.12.
    מאד רציתי למחות, אבל לא צעקתי בוז בסוף ה"יצירה" של גילוץ. רק מפני שמאד התאפקתי. מאד רציתי לצעוק "המלך עירום". אין לי שום דבר נגד חדשנות, גם במוזיקה. היצירה אינה דומה למשהו שאי פעם שמעתי, ואני חושבת שאפשר היה בהחלט להפגיש את הקהל עם נסיון כה חסר מוזיקה, גם אם הוא מנוגן בכינורות, למשך של חמש או עשר דקות לכל היותר. הקהל היה מבין את הפרינציפ ולא היה מחסיר דבר.

    דרך אגב, הקונצרט התחיל באיחור וההפסקה ארוכה מדי. אתם צריכים להקפיד יותר.

    • גברת זולברג,
      ראשית, לגבי האחורים – אנחנו מודעים לבעיה (שקיימת רק בתל-אביב) ומנסים לפתור אותה. את החלק השני של הקונצרט התחלנו בזמן, למרות שלא כל הקהל חזר לאולם, מתוך מטרה להקפיד על זמני ההפסקה. כך יצא שחלק מהקהל הפסיד את הסרט שקדם ליצירה של גילוץ. בתחילת הקונצרט, פשוט לא היה ניתן להתחיל כשהקהל כל הזמן נכנס, אבל גם על זה אנחנו מתכוונים להקפיד יותר בפעמים הבאות. שנית, לגבי היצירה של גילוץ – אם אני מבין נכון את דברייך אין לך בעיה עם היצירה עצמה אלא רק עם האורך שלה? לדעתי האישית, אם היצירה הזו אינה דומה למשהו שאי פעם שמעת (כדברייך), טוב שזכית לשמוע משהו שונה, חדש ואחר ממה שהכרת. את יכולה לאהוב את זה או לא לאהוב, אבל אין ספק שהתנסית כאן במשהו שלא היית מתנסה אם לא היית בקונצרט.
      ברק

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.