קול המוסיקה גוססת, חונקים לנו את התרבות

"העידן החדש של קול המוסיקה, בדרך לסגירתה: תחנה שתישאר בתוך שנה-שנתיים מאוישת על ידי חובבנים, ליצנים, ועורכים אוטומטיים ממוחשבים בלבד." כמה נכון וכמה עצוב.

כיצד הולכת ונעלמת לה לאט לאט תחנת הרדיו שכל מוסיקאי – צעיר, מבוגר, חובב או מקצוען, וכן קהל גדול של חובבי מוסיקה – גדל עליה? כיצד רשות השידור נותנת לזה לקרות? איך אפשר לשכוח את הימים של קונצרטים תזמורתיים בשידורים חיים מרחבי הארץ? קונצרטים בסדרה "צעירים במרכז" בשידור חי מהמרכז למוסיקה ירושלים? סדרת "אתנחתא" מאולם הנרי קראון בירושלים? ואת המגזין של ריקה בר-סלע על מה שקורה בארץ במוסיקה הקלאסית? את "דור הזהב" של רם עברון – אמנים גדולים בהקלטות היסטוריות? התחנה היחידה בארץ שעוסקת במוסיקה קלאסית גוססת. עורכים ומגישים פורשים, ובמקומם לא מביאים מחליפים…

כתבתו של נעם בן זאב מתארת את המציאות העצובה שהתחנה המיתולוגית עוברת, ואת התהליך העצוב שהעולם התרבותי שלנו חווה. הנה הכתבה כלשונה.

פרק נוסף בתהליך הקבורה של קול המוסיקה

07.05.2012

"ירידת תוכניותיה המאלפות של העורכת ריקה בר סלע, ולוח משדרים חדש המבטא בעיקר חובבנות, הם שלב נוסף ברקוויאם של תחנת הרדיו.

לא צריך ללכת ללמוד מוסיקולוגיה באוניברסיטה כדי להבין את סודותיה של המוסיקה המערבית – אפשר להישאר בבית ורק לפתוח את הרדיו בתוכניותיה של העורכת ריקה בר סלע; ולא רק ללמוד, אלא גם, ובעיקר, ליהנות. את הרפרטואר הליתורגי-נוצרי המקהלתי בן אלף שנה היא מגלה בתוכנית "מוסיקה ליום ראשון" בקול המוסיקה – ובאותו יום היא משקפת גם את המוסיקה הנכתבת עכשיו בישראל, בתוכנית "אסיף"; בשישי בלילה, ב"אמנות השיר", היא פותחת נתיב אל אוצרות השיר האמנותי, ובשבת אחר הצהריים נפרשים תחת ידה במלוא הדרם ימי הביניים והרנסאנס, בתוכנית "מוסיקה מהעבר הרחוק".

לצד המבט ההיסטורי אפשר ללמוד על התמונה העכשווית של מוסיקה אמנותית בישראל, במגזין החדשותי שאותו עורכת ומגישה בר סלע בתחילת כל שבוע, ובו שעתיים של ראיונות, סקירות ודיווחים על הנעשה בתחום הקלאסי העשיר בישראל, המציע עשרות קונצרטים מדי שבוע. ולכל אלה מצטרפים מדי פעם קונצרטים רדיופוניים בעריכתה, בביצועים עדכניים, ערוכים בידע מוסיקלי רחב ובטעם מעודן, עם חוש ייחודי לרדיו ולקצב המיוחד שלו.

כל זה היה נכון עד 1 במאי 2012. מהשבוע, אין עוד ריקה בר סלע ברדיו. היא יוצאת לגמלאות, ומהלומה של ממש מונחתת על מאזיני הרדיו ותרבות הרדיו בכלל בישראל, ומהדהדת כאקורד ראשון במארש האבל שמוליך את התחנה אל קבורתה, מארש שהחל להתנגן בפורטיסימו עם כניסתו של מנהל התחנה החדש, אריה יאס. מינויו לפני כארבעה חודשים עורר סערה והתנגדות עצומה מצד עורכי התחנה עצמם, שהצביעו על החריגה מכל נורמה במינוי אדם שלא בא כלל מתחום המוסיקה ובעצמו קרוב לגיל הפנסיה, נגד רצון העובדים, ומתוך מגמה שנראית ברורה לכל אחד: לחנוק את קול המוסיקה ולהמיתו.

ריקה בר סלע.  נתיב של אוצרות

ריקה בר סלע. נתיב של אוצרות. צילום: אמיל סלמן

 

 

 

ומה מבשר לוח המשדרים החדש? את "מוסיקה ליום ראשון" – ללא פירוט התוכנית – עורך גדעון הוד, גמלאי רשות השידור שעד עתה הסתפק במקבץ של מוסיקה קלה בחידון נחמד למאזינים – נחמד, וחסר כל משקל אמנותי. בשישי בלילה, אומרת התוכנייה, תשודר "מסע מוסיקלי עם צעירים" – תוכנית שעליה להוכיח עדיין את משקלה. בשבת בצהריים – היכן התוכנית ההיסטורית מהעבר הרחוק? נעלמה, ובמקומה שוב צץ גדעון הוד, בלי פירוט, ב"פרקי מוסיקה נבחרים" – שם נרדף לעריכה מוסיקלית חפוזה שמחשב יכול לעשותה גם כן; ועל היומן השבועי חתום בשלב זה המפיק מרק פולינס, ולא ברור אם אכן הוא יערוך אותו.

לריקה בר סלע, כמו לכל אחת, יש תחליף – תיאורטית; אבל קברניטי רשות השידור מחרימים את התקנים של עורכים שעוזבים, ולא מחפשים תחליף כלל, ועל כך תעיד הסטטיסטיקה: כשנוסדה הרשת לפני כמעט 30 שנה היו בה 20 עורכים, כולם אנשי מוסיקה, ועתה נותרו בה שבע עורכות בלבד ומנהל חדש אחד, כולן עומדות לצאת לפנסיה בעוד כשלוש שנים. כל הסימנים מראים שהתחנה, אם תמשיך להתקיים כלל, תעבור למיקור חוץ: גמלאים מצד אחד, "צעירים" מצד שני. מפיקי הרשות, אורחים לרגע – אלה יקבעו את פרופיל קול המוסיקה.

יש משהו משותף ליוני בן מנחם, מיקי מירו ואריה יאס, מעבר להיותם גברים ומחזיקי משרות בכירים ברשות השידור – מנכ"ל הרשות, מנהל הרדיו ומנהל קול המוסיקה בהתאמה: איש מהם לא בא מהעולם המוסיקלי המקצועי. העידן שלהם עומד להיות העידן החדש של קול המוסיקה, בדרך לסגירתה: תחנה שתישאר בתוך שנה-שנתיים מאוישת על ידי חובבנים, ליצנים, ועורכים אוטומטיים ממוחשבים בלבד."

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “קול המוסיקה גוססת, חונקים לנו את התרבות

  1. בתור ג'אנקי של "מוזיקה ליום ראשון", הלב כואב. מקווה שישמרו חזק על עומר ריטה. מעבר לעריכה המוזיקלית קול המוזיקה לא יודע להשתמש בכלים עכשווים כגון פייסבוק, טוויטר וכד' כדי להתחבב על קהלים נוספים.

  2. ברק שלום,
    שמי אורן ואני עושה תחקיר לקראת סרט על "קול המוסיקה" והאנשים שפרשו ממנה. זהו סרט עצמאי (לא דרך רשות השידור) ואני מעוניין להגיע למישהו מהחברה הצעירים שאירגנו את העצומה נגד סגירתה של התחנה לפני כמה חודשים. אשמח אם תוכל לעזור לי במידה ואתה מכיר. אורן רייך 054-4931-367

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s