ניצוח מקהלה – תחום עיסוק חדש ומרתק עבורי

החל מהעונה הבאה אהיה המנהל המוסיקלי של זמרי קולגיום, המקהלה הקאמרית אותה הקים וניהל ב14 השנים האחרונות אבנר איתי. התחלתי למעשה את עבודתי עם המקהלה לפני כחודשיים, ולפני כשבוע היה לי קונצרט בכורה א-קפלה איתם. רשמים ראשונים מההתנסות החדשה.

אנסמבל זמרי מורן ואני באוקטובר 2011. תחום חדש עבורי

כיף גדול לנצח על מקהלה. זה אמנם כרוך בעבודת הכנה קשה מאוד, הכוללת למידה לא רק של תוים, אלא גם של טקסטים. וכשמדובר בטקסטים שונים בשפות שונות, זה הופך את זה לעבודת הכנה ממש מייגעת. את טבילת האש כמנצח מקהלות עברתי בחודשיים האחרונים כאשר הכנתי את מקהלת קולגיום לקונצרט ראשון איתי, קונצרט א-קפלה. אמנם כבר ניצחתי בעבר על מקהלות, אבל זה תמיד היה ביחד עם האנסמבל או עם תזמורת אחרת, ואת עבודת ההכנה עשתה בד"כ המנצחת הקבועה של אותה מקהלה. אני עשיתי לרוב חזרה אחת בלבד עם המקהלה לבד, ואח"כ חזרות ביחד עם התזמורת.

הפעם זה סיפור שונה. מקהלה שהיא שלי, וההכנה לקונצרט מא' עד ת' היא באחריותי המלאה. היה לי קונצרט ראשון עם זמרי קולגיום לפני כשבוע, והיו לרשותי חודשיים של חזרות בתדירות של פעם בשבוע. מכיוון שאינני זמר, וגם היכרותי עם השפה הגרמנית (בה היו רוב הטקסטים) אינה טובה, תנאי הפתיחה לא היו לטובתי. איך אדגים למקהלה מה אני רוצה מהם אם אני לא שר מי יודע מה, וגם לא שולט היטב בטקסטים? החלטתי שלא להיאבק בחסרונות, ולהביא לחזרות את היתרונות שלי. החלטתי שאדגים את בקשותיי מהמקהלה בנגינה בכינור. בכך הצלחתי מצד אחד לחסוך מעצמי את המבוכה שבשירה מול קבוצה של זמרים מיומנים ומנוסים, ומצד שני להבהיר בדרך הטובה ביותר שלי מה אני רוצה מבחינה מוסיקלית, ע"י נגינה בכלי שאני שולט היטב. עבורי זה היה מאוד מהנה, וגם עבור הזמרים זה היה מרענן.

האוירה במקהלת קולגיום היתה מאוד טובה וחיובית. אין תסכול, אין ציניות, אין עייפות ואין שחיקה – יש עשייה מוסיקלית נטו, ובהמון אהבה ורצון טוב. גיליתי המון אכפתיות מצד הזמרים לגבי התוצאה, והמון מעורבות בצד הארגוני ובצד החברתי. כאשר אולם החזרות הקבוע לא היה פנוי, קיימנו את החזרות בביתה של אחת הזמרות. בכל חזרה אחד הזמרים הביא כיבוד להפסקה. מאוד נעים לעבוד בצורה כזאת.

לקראת העונה הבאה, שבה אני מתחיל רשמית את תפקידי כמנהל מוסיקלי, יש מספר נושאים שבהם הייתי רוצה שהדברים יתנהלו אחרת, לטובת השגת תוצאה מקסימלית. לאחר הקונצרט, שהיה מאוד מוצלח, קיימתי מפגש-שיחה גלוי עם זמרי המקהלה, ובו העליתי את הנקודות החשובות לי ושמעתי את עצותיהם בנושאים האלה. זה היה מפגש מאוד פורה ומפרה, וזה נתן לי הרבה מוטיבציה לקראת ההכנות לעונה הבאה. בשני פרוייקטים של האנסמבל בעונה הבאה אני אשלב את זמרי קולגיום, אחד מהם מיצירות מוצרט, היידן ומנדלסון (בפתיחת העונה), והשני עם הרקויאם של פורה (בסיום העונה).

יש למה לצפות!!!

מחשבה אחת על “ניצוח מקהלה – תחום עיסוק חדש ומרתק עבורי

להשאיר תגובה

