אחד המוצלחים שלנו

בלי ספק, הפרוייקט האחרון היה אחד הטובים של האנסמבל. עבודת ההכנה היסודית בחזרות הקבוצתיות והמלאות, והעובדה שכמות החזרות היתה גדולה יותר מבד"כ – נתנו תוצאות. כל הנגנים ואני הרגשנו מאוד בטוחים ומוכנים בכל יצירה, ועלינו לבמה במיטבנו. התכנית היתה כל כך מהנה ומגוונת, שפשוט היה כיף. התגובות משבחות. כמה חבל שנגמר…

הסולנים אלה וסילביצקי, נעמה גולדמן ועודד רייך בקונצרט במרכז עינב. חבל שנגמר… (צילום: הראל הפקות)

אין ספק – ההבדל בין 5 חזרות ל6 חזרות הוא הבדל של יום ולילה. הן מבחינת התוצאה, והן מבחינת הביטחון והנינוחות שאיתם הנגנים עולים לבמה. ההנאה מהעשייה המוסיקלית גדולה יותר, וזה כמובן עובר לקהל. אחת הסיבות המרכזיות להצלחת הפרוייקט האחרון היתה ההכנה היסודית בחזרות. היו לנו 6 חזרות (בניגוד למרבית הפרוייקטים אותם אנו מכינים ב5 חזרות), מתוכן פעמיים התזמורת התפצלה לקבוצות שעבדו בחזרות חלקיות. עבדנו על כל פסז' וניקינו כל אקורד בסימפוניה ה40 של מוצרט, עבדנו על כל אחד מקטעי האופרה (והיו 15 כאלה) עד שהיה מוכן, והספקנו להריץ את כל החומר בחזרות. היה כיף גדול לנגן קטעי אופרה כל-כך נפלאים, שלי באופן אישי זו היתה הפעם הראשונה שניצחתי על מרביתם.

אלה ועודד בLa ci darem la mano מתוך דון ג'ובאני (צילום: הראל הפקות)

הערב זרם מאוד יפה ועבר מקטע אופראי אחד לקטע אופראי אחר ומשם לפרק מהסימפוניה ולמכתב של מוצרט (עם הקריינות הנפלאה של אלי גורנשטיין). הסולנים – אלה וסילביצקי (סופרן), נעמה גולדמן (מצו סופרן) ועודד רייך (בס-בריטון) – היו נהדרים, והיה כיף ללוות אותם.

התגובות נפלאות וממשיכות לזרום ולהגיע במייל. היום גם התפרסמה ביקורת משבחת של אלי לאון שכותב כך:

רוח צעירה, מרץ נעורים, עוצמה ורוך, קצב, צליל יפה, התלהבות, ביצוע טוב. אלה תכונות בהן מצטיין בכל קונצרט שאני שומע אנסמבל סולני ת"א החביב כולל הקונצרט של היום.

תכנית קונצרט הערב כלל להיטי אופרה מאת מוצרט וכן הסימפוניה מס' 40 .

 חידושים מענינים ומיוחדים,לפחות עבורי,היו הקרנת המילים של האריות המושרות בעברית ואיטלקית על מסך גדול על הבמה. כן היה חידוש בזאת שהסימפוניה מס' 40 לא נוגנה ברצף אלא כל פרק בנפרד כאשר בין הפרקים הושרו אריות שונות. מצד אחד חידוש זה יצר גיוון מסויים אך מצד שני לא איפשר התרשמות שלמה מהסימפוניה.מאחר וזו היתה סימפוניה ידועה ביותר ניגונה בחלקים היה בה מהרענון ששבר את החד גווניות שבהשמעת אריות ברצף.

 בין האריות אלי גורנשטיין הקריא מכתבים שכתב או קיבל מוצרט בתקופת חייו הקצרה.הם נבחרו בקפידה וריתקו וענינו את הקהל. היתה בחירה מעולה של האריות שהושמעו, כאשר נבחרו לא האריות הידועות והמושרות כל הזמן מהאופרות של מוצרט אלא מוסיקה יפה,אריות נהדרות שלא מבוצעות לעתים קרובות בקונצרטים של קטעי מוסיקה אופראית.

 ארבעה היו הסולנים ששרו את האריות של מוצרט.

נעמה גולדמן עם המצו סופרן הנהדר שלה הנעימה את זמננו באריות מהאופרות נשואי פיגרו, כך עושות כולן וחסדו של טיטוס. אלה וסילביצקי עם קול הסופרן הנקי והיפה שלה שרה אריות מתוך דון ג'ובני, המלך הרועה ונשואי פיגרו. שתיהן כבר הופיעו בהפקות של האופרה הישראלית וכסולניות עם רוב התזמורות בארץ. כן הופיעו בחו"ל. עודד רייך עם הבס בריטון שלו ביצע בצורה נהדרת ברגש רב ובהבעות מתאימות לתוכן אריה מתוך נשואי פיגרו. גם הוא הופיע באופרה הישראלית וכן כסולן עם רוב התזמורות כאן. הוא יסד את האנסמבל "נביאי הקוינטה"-זמרים גברים השרים מוסיקה מימי הביניים ובארוקית.

בנוסף שלושת הסולנים שרו כל אחד בנפרד אריה קונצרטנטית לסופרן ותזמורת.

 אלי גורנשטיין ליווה כאמור את הקונצרט בהקריאו בחן רב ובקולו הערב ממכתביו של מוצרט מתקופות שונות בחייו וכן שר אריה מתוך דון ג'ובני בלווי מנדולינה עליה ניגן יעקב יקי ראובן. כדי לגוון את הקונצרט הושרו גם אריות בלווי הצלן יוני גוטליבוביץ, מתן דגן-כינור וטיבי צייגר-קלרינט. שמענו גם אריות בהרכבים של שניים ושלושה מהזמרים.

 היה זה קונצרט קל ונהדר עם מוסיקה יפה בביצוע מצויין הן של התזמורת והן של הסולנים. לראות או לא לראות: המלצה מאוד חמה לשמוע אנסמבל זה של אנשים צעירים, מוסיקאים בשלים המנגנים בהתלהבות. הקונצרט הבא בסידרה בכותרת "הקלאסיקה המוקדמת" יהיה ב1.4 בעינב.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “אחד המוצלחים שלנו

  1. הייתי בקונצרט בחיפה ונהניתי מאד ומסכים עם רוב הנאמר בביקורות. אבל כמה הסתייגויות:
    1. אולי אפשר בלי טנור אבל בלי בס? האריות הנפלאות מכמה וכמה אופרות. טוב, אני מבין שאיאפשר הכל בערב אחד.
    2. לשתי אופרות התייחסו מכתבים שנקראו – חליל הקסם והחטיפה מההרמון. אבל לא זיכיתם אותנו באף אריה משתיהן! ויש אריות נפלאות, בודאי לסופרן. אני מניח שלא הפחד משירה בגרמנית. בכל אופן ערב מוצרט בלי אף אריה גרמנית?
    3. מאד לא אהבתי את פיצול הסימפוניה לפרקים המושמעים כיצירות נפרדות. היה עדיף אולי פתיחות לאופרות שלו, ולא חסר.
    4. התוכניה "ריקה" מכדי להצדיק את המחיר.
    וחוץ מזה, מרקיז, הכל בסדר והיה כיף אמיתי.

  2. שלום אמציה, תודה על תגובתך. מכיוון שהערב מלכתחילה נבנה כערב של אריות איטלקיות, לא היה מקום להכניס אריות מתוך חליל הקסם והחטיפה, למרות שיש כמה נפלאות. פיצול הסימפוניה נעשה בדומה לדרך שבה מוצרט עצמו נהג להגיש את הקונצרטים שלו. כך היה נהוג לבצע כל סימפוניה חדשה שהוא כתב, וזה היה הרעיון המנחה גם בערב הזה. חשבנו לבצע פתיחות לאופרות, אך מכיוון שבכל הפתיחות יש חצוצרות וטימפני זה לא היה אפשרי מבחינה טכנית.
    לדעתי זו אחת התכניות המלאות והמגוונות שאפשר לבקש – אריות, דואטים וטרצט מאופרות שונות, עם טקסטים מלאים על מסך כולל הטקסט המקורי (שלא מקבלים באופרה), מכתבים עם אלי גורנשטיין והסימפוניה ה40 הנפלאה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s