חוויה מאתגרת ומרתקת

ביצוע של אותו הקונצרט 13 פעמים, כפי שקורה בימים אלה בקונצרטים שלנו עם אסתרית בלצן, הוא חוויה מרתקת שעדיין לא חוויתי בעבר. יש בחוויה הזאת הרבה תובנות והרבה ענין. וגם – ההכנות לקונצרט הגאלה שלנו בעיצומן.

אסתרית, אני והאנסמבל. 13 פעמים.

 

אתמול היו לנו שני קונצרטים ברצף במוזיאון תל-אביב. היום – שני קונצרטים ברצף בחיפה. מחר – קונצרט נוסף בירושלים. כמות הקונצרטים הזאת והאינטנסיביות שלהם זו בהחלט חוויה חדשה עבורי ועבור האנסמבל. לעלות לבמה ולתת הכל – במרץ, בהתלהבות, עם רעננות ואנרגיה – כאשר רק לפני כשעה סיימת את אותו הקונצרט עם אותן היצירות, וגם אתמול ושלשום. ומחר. איך עושים את זה? זה בהחלט נסיון מסוג חדש, ואני נהנה ממנו ורואה בו חוויה מרתקת. זה מאוד מאתגר להישאר רענן בכל ביצוע ולא להישחק. להישאר יוצר ולא להפוך למכונה אוטומטית שלוחצים על "פליי". להישאר ברמה מקצועית גבוהה ולא לוותר על פרטים. אני נהנה מהחוויה מכיוון שיש בה המון למידה. קודם כל – רמת ההיכרות עם היצירות עולה, מביצוע לביצוע אני יודע את היצירות יותר טוב. אחרי חמישה קונצרטים כבר הכרתי את כל היצירות בעל-פה, ואני מנצח על כל הקונצרט ללא פרטיטורה, דבר שמאוד משפר את התקשורת עם התזמורת והסולנים ומשחרר אותי מהתלות בתוים הכתובים. שנית – על-מנת לשמור על רמה גבוהה, צריך לנצל היטב את החזרות הקצרות שלפני הקונצרטים. אנחנו בד"כ נפגשים לחזרת חימום של כחצי שעה לפני כל קונצרט. חשוב לי שלא לבזבז את הזמן היקר הזה, אלא לנצל כל רגע לעבודה יעילה, לשיפור ותחזוקה של הדברים הבסיסיים – ניקיון, אחידות, ארטיקולציה, בלאנס וכו'. אם לא מזכירים ומקפידים על דברים כאלה, הרמה יכולה לרדת משמעותית מקונצרט לקונצרט. זה דורש ממני הכנה לפני כל חזרה כזאת – הכנה לפרטים של מקומות עליהם אני רוצה לעבור, מקומות בהם אני מסתפק רק בהערה מילולית ללא נגינה, ומקומות עליהם אני מוותר במידה ואין זמן.

כמובן שרמת האנרגיה וההשראה משתנה מקונצרט לקונצרט – יש קונצרטים בהם ההרגשה היא של עייפות וחוסר התלהבות, לעומת קונצרטים שבהם פתאום יש השראה ויצירתיות. בד"כ זה קורה בו זמנית אצל האנסמבל, אצל הסולנית אסתרית בלצן ואצלי. אתמול למשל דווקא בקונצרט השני, כשהיינו יותר עייפים, הרגשתי שהיה גם ריכוז גבוה וגם הרבה השראה ואנרגיה. כמובן שזה גורם להרגשה נהדרת ולהנאה גדולה מהקונצרט. לא תמיד יש לזה הסבר, למה בקונצרט אחד אין אנרגיה ובקונצרט שני יש, אבל בכל מקרה זה דורש לפחות רמה מקצועית גבוהה וליטוש של כל פרט, כך שגם בלי המון השראה הקונצרט יהיה טוב.

כאשר קורים דברים לא צפויים זה תמיד מעיר את כולם – אם זה טעות, או אם זה טמפו שונה מהרגיל, או סתם פרט קטן שכולם שמים לב אליו. לכן, אני משתדל לא "לחזור" על ביצוע אלא לחפש דברים חדשים ולעשות נסיונות. זה שומר את הביצוע רענן.

בינתיים, במקביל, אנחנו עובדים במרץ על ההכנות לקונצרט הגאלה החגיגי שלנו לציון עשור להיווסדו של האנסמבל. ב29.12.2011 באולם נוגה ביפו נופיע עם טובי הסולנים הישראלים שהופיעו איתנו במשך השנים – סרגיי אוסטרובסקי, שהיה הכנר הראשי מדור המייסדים של האנסמבל, הצ'לן צבי פלסר, הקלרניטן חן הלוי, הויולן גיא בן ציוני שגם ניגן איתנו עכשיו בסדרה של אסתרית, הפסנתרן מתן פורת, הזמר והיוצר יוני רכטר, ועוד הפתעות נוספות. בערב הזה גם נקרין סרטון חדש על האנסמבל ונשיק מארז תקליטורים עם מיטב ההקלטות של האנסמבל. לשירים עם יוני רכטר יצטרפו אלינו נגנים צעירים מתזמורת הקונסרבטוריון בגבעתיים ומביה"ס לאמנויות "רעות" בחיפה. אתמול בסיום הקונצרט הגיע צלם מעיתון הארץ שצילם אותנו ביחד עם הילדים, כפרומו לקונצרט. מכירת הכרטיסים נמשכת ואנחנו מצפים לאולם מלא עד אפס מקום.

יוני רכטר. מצטרף אלינו לחגיגה ב29.12

5 מחשבות על “חוויה מאתגרת ומרתקת

  1. אינני יודע במה יש להתגאות.
    אני מבין את הצורך ב"לעשות כסף". צריך גם להתפרנס ממשהו.
    כל אמן רציני שמופיע עם החלטוריסטית עושה זאת מאותה סיבה. ולא בגלל האמנות הצרופה במופעים אלה.
    סחבו אותי כמה פעמים להופעות המזעזעות הללו.
    מבאך עשו "מערכון" של כיתה ג' בבי"ס עממי. הקונצרטו לפסנתר מס. 1 של שופן נוגן על ידי הגברת בצורה מזעזעת, עם שגיאות רבות.
    אבל הקהל שנוכח באולם התרשם רק מהבדיחות ומהרכילות. אמנות לא היתה שם, וגם לא עניינה את הקהל.
    אני מקווה שלא תדרדרו למחוזות הללו. כי קונצרטים כפי שהיו בחג המוזיקה הישראלית כדאי לשמר.

  2. לקרוא לאסתרית בלצן חלטוריסטית ? מי אתה בכלל ???
    לקרוא לקונצ'רטו של מוצרט קונצ'רטו של שופן – היית שם ?
    מערכון בבי"ס עממי – הבנת בכלל על מה דובר ?
    אסתרית בלצן היא אמנית מופלאה בעלת עומק בלתי נדלה.
    ואם כל הכבוד לדעתך – הקהל איננו מטומטם כפי שאתה חושב . אולי הטמטום הוא אצלך ???

    • ומי את? ואת לוקה בהבנת הנקרא?
      תקראי שנית. הייתי פעמיים. פעם בשופן ופעם בבאך. זה הספיק לי.
      והחלטורה חגגה שם. אי לכך אני מרשה לעצמי לקרוא לה חלטוריסטית.המערכון היה על באך כדלהלן:
      צלצול טלפון סלולרי במנגינה של באך. הלו באך? נולד לך ילד. מזל טוב.
      צלצול נוסף. שוב אותו הטקסט. ככה 11 פעמים
      וכך הלאה.
      וכל אלה שהיו מסביבי היו בדעה דומה.
      אבל אל תתרחי לענות לי. אינני מתכוון לקרוא יותר.
      וברק – אני מתפלא שאתה מבקר את תגובתי ולא את תגובתה של הגברת הזו.

  3. לברוך
    ראשית, אני לא מוכן לקבל סגנון כזה בבלוג. מותר להעביר ביקורת אבל לגופו של ענין ולא ביקורת אישית בסגנון אגרסיבי שכזה. שנית, כשאומרים על מישהו שהוא חלטוריסט הכוונה היא לאחד שעולה לבמה ללא הכנה יסודית ומקצועית, וכתוצאה מכך הופעתו אינה ברמה. מההיכרות שלי בשבועות האחרונים עם אסתרית אני יכול לומר לך שהיא עובדת מאוד קשה ובצורה מאוד יסודית. מתאמנת המון, מכינה כל פרט הן מהצד של הנגינה והן מצד ההופעה ודברי ההסבר, וזה ניכר היטב בכל קונצרט שלה. שלישית, הופעתה ודברי ההסבר שלה הם שילוב נדיר של יכולת נגינה ודיבור בטיימינג ובמינון מושלם. חווית ההאזנה של הקהל וגם חווית הביצוע לנו המוסיקאים, לאחר הקשבה לדברי ההסבר שלה והשתתפות בהדגמות, היא חוויה יוצאת דופן ויש בה המון השראה בזכות הדברים שלה. רביעית, אנסמבל סולני תל-אביב שואף למצויינות בכל קונצרט ושומר על סטנדרטים גבוהים ביותר של נגינה וליטוש מקצועי – בכל תכנית, בכל יצירה ועם כל סולן. חמישית, הקונצרטים שלנו עם אסתרית, על אף שיש בהם חשיפה גדולה, לא מביאים רווח כספי לאנסמבל, להיפך – האנסמבל אפילו מפסיד קצת כסף בפרוייקט הזה. שישית, אני רוצה להפנות אותך לביקורת שנכתבה על אחד הקונצרטים של אסתרית עם האנסמבל
    http://cafe.themarker.com/review/2429818/?last_method=create
    ודבר אחרון – אני אישית מאוד נהנה מהפרוייקט הזה, ואני לרגע לא מרגיש שאני מידרדר, ההיפך – אני מרגיש שאני עושה מוסיקה וברמה גבוהה ביותר.
    אתה מוזמן לבוא בעצמך ולשמוע את הקונצרט הזה ביום שישי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר באודיטוריום רפפורט בחיפה. אשמח לשמוע את דעתך (העניינית כמובן)

    • ברק – מהפעמיים שהייתי ראית אני, והסובבים אותי שהיא לא היתה מוכנה להופעה, קרי לנגינת הקונצרט של שופן.
      הזיופים בלטו למרחוק והיא אפילו התחילה קטע אחד פעמיים.
      אבל כמו שאמרתי לגברת הנכבדדה – אל תטרח לענות כי אני לא מתכוון לקרוא יותר.
      שלום.

להשאיר תגובה

