עשינו את הבלתי ייאמן

הרכב נגנים חסר, שכלל מספר נבחנים ומחליפים. זמן חזרות מועט ביותר. ארבע יצירות קשות מאוד, שלוש מתוכן מנוגנות בפעם הראשונה. ולוח זמנים צפוף כשבאמצע החזרות היה ראש השנה ונסיעה של האנסמבל לסלוניקי. אלו היו תנאי הפתיחה לקונצרט בחג המוסיקה הישראלית. את הביצוע עצמו אפשר להגדיר במילה אחת – נס

אנסמבל זמרי מורן, הסולנית תמר ענבר ואנסמבל סולני תל-אביב בסיום יצירתו של דניאל עקיבא "ממעמקים קראתיך"

מאמצים רבים נעשו בשביל "להרויח" זמן חזרות בפרוייקט הבלתי אפשרי שהיה לנו בחג המוסיקה הישראלית: חזרות נפרדות שלי עם המובילים, עם המקהלה, עם הסולנים, פגישות עם המלחינים. על מנת לחסוך זמן יקר נוסף כתבתי את כל הקשתות בכל היצירות ובכל התפקידים – דבר שהשאיר אותי מחוסר שינה.

תנאי הפתיחה היו באמת קשים – שתי חזרות ארוכות לפני ראש השנה, וחזרה נוספת ביום הקונצרט בשעה 14:00 בתל-אביב (ללא המקהלה וללא הסולנית ביצירתו של איתן שטיינברג), שמיד אחריה נסענו לחיפה לחזרת בלאנס בשביל הרדיו, ולאחריה הקונצרט. וזה אחרי לילה בלי שינה, כי חזרנו מסלוניקי ב4 לפנות בוקר. היצירות היו קשות, כאשר לכל אחת קשיים שונים: ביצירתו של איתן שטיינברג – קשיים ריתמיים, ביצירתו של גורי אגמון – אוניסונים רבים שמקשים מאוד על אינטונציה קבוצתית טובה ועל נגינה נקייה, ביצירות של נעם סיוון ודני עקיבא – טקסטים ופסז'ים קשים לנגינה באופן אינדיבידואלי. בהרכב הנגנים של האנסמבל חסרו הפעם כמה מחברי האנסמבל הקבועים ואת מקומם תפסו כמה נגנים מחליפים וכמה נבחנים. גם זה השפיע כמובן על קצב ההתקדמות – כל נגן חדש צריך קצת זמן הסתגלות לקבוצה ולנגנים האחרים, וכשהקבוצה קטנה, גם הנגנים הותיקים יותר צריכים זמן להסתגל לחדשים.

בניגוד ליצירות שהנגנים מכירים, כמו אלה שניגנו בסלוניקי (דיברטימנטו של מוצרט, סויטת הולברג של גריג וכו'), בתכנית כזאת המון תלוי במנצח ובשליטתו ביצירות, בתזמורת ובמקהלה. זה מסביר את השעות הרבות שהקדשתי ללמידת התכנית הזו – הן בחודשים שלפני החזרות, הן במהלך ימי החזרות, בסלוניקי, ואפילו בנסיעה באוטובוס לחיפה. כשזמן החזרות קצר ומוגבל, אי אפשר להספיק לעבוד על כל תיבה ותיבה, ונדרש תכנון מאוד קפדני של כל חזרה. לשם כך אני מכין לי לפני כל חזרה רשימה של מקומות שעליהם אני צריך לעבוד. הרשימה מתחלקת בד"כ ל3 רמות – מקומות שחייבים לעבור עליהם ולתקן אותם, אחרת הם עלולים להתפרק בקונצרט; מקומות שצריך רק להעיר הערה שתזכיר משהו לנגנים, אך אין הכרח לנגן אותם בחזרה אם אין זמן לכך; ומקומות שצריך לעבור עליהם כדי ללטש את נגינת האנסמבל (בצליל, באחידות ובניקיון). בחירת הקטעים עליהם צריך לעבוד בחזרה משפיעה במקרים כאלה באופן ישיר על איכות הקונצרט, ולכן תכנון כל חזרה וחזרה חייב להיעשות בריכוז מירבי עם חלוקת זמנים ברורה.

ואחרי כל ההכנות, כשהאנסמבל, הסולנים והמקהלה עלו לבמה באודיטוריום רפפורט בחיפה – קרה הבלתי ייאמן, ממש נס. לפעמים דווקא הריכוז, ההקפדה והעירנות על הבמה גורמים לקונצרט להישמע טוב, גם אם הוא סובל מזמן חזרות מועט. הריכוז של כולם והאינטנסיביות של החזרות כנראה עשו את שלהם. היצירות של גורי אגמון ואיתן שטיינברג זכו לביצועים טובים ומדוייקים. הנגינה של הסולנים ביצירה של גורי אגמון (רותי רון בחליל, תמר ענבר באבוב, דניאל מזעקי בבסון ואלון ראובן בקרן) היתה מצויינת. שירתה של אתי בן זקן ביצירתו של איתן שטיינברג היתה מרגשת. היצירה של נעם סיוון "ביתן הבדידות" זכתה לביצוע טוב מאוד גם של המקהלה וגם של התזמורת. אבל מעל כולם התגלתה יצירתו של דניאל עקיבא "ממעמקים קראתיך" עפ"י טקסטים מספר תהילים, כיצירה מדהימה ומרגשת, שזכתה לביצוע נפלא – בזכות השירה הנהדרת של המקהלה והסולנים מתוכה (תוצאה של העבודה הקפדנית והמסורה של המנהלת האמנותית נעמי פארן), בזכות הביצוע היפה והרגיש של האנסמבל, ובעיקר בזכות הנגינה השמיימית של הסולנית הנפלאה תמר ענבר באבוב. היה לי כיף גדול לבצע את היצירה הזו, וזה היה מרגש במיוחד גם בגלל הקונטקסט – ביצוע יצירתו של מרכז מגמת המוסיקה שבה למדתי (וכיום אני מלמד בה), בנוכחות קהל גדול של תלמידי, בוגרי, מורי ומנהלי בית-הספר. הקהל באולם רפפורט הריע לנו בסיום הקונצרט, ולי באופן אישי לקח הרבה זמן לצאת משם בשל ההתקהלות של כל מכריי באולם. כשהגעתי לבסוף לאוטובוס שבו חיכו בסבלנות הנגנים וזמרי המקהלה, הרגשתי תחושת סיפוק מהולה בצורך עז לישון כמה ימים ברציפות. ומאז, באמת, עברו כמה ימים שאת רובם ביליתי בשינה.

פרוייקט פתיחת עונת המנויים יחל בעוד כשבועיים, ובו נארח שוב את אנסמבל זמרי מורן.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s