פרוייקטים חינוכיים של סולני תל-אביב (3): בתי”ס תיכוניים בעמק יזרעאל

בנובמבר 2007 השתתפנו בפרוייקט חינוכי מאוד מעניין ומאתגר – העברת המוסיקה הקלאסית לתלמידי תיכון בעמק יזרעאל, אשר אינם לומדים מוסיקה בביה"ס והם עצמם אינם עוסקים בזה. נושא הקונצרט היה הסימפוניה מס. 5 של שוברט. הפרוייקט היה במסגרת סל תרבות ארצי. זה היה אתגר מאוד גדול והיו לי חששות לקחת חלק בתכנית כזו. ראשית, משום שבני נוער בגילאים 16 – 18 הם כבר לא ילדים, ואי אפשר ללמד אותם הכל. אם אין להם רקע בתחום, הם לא מקבלים שיעורי מוסיקה בביה"ס, לא מנגנים ולא הולכים לשמוע קונצרטים, איך אפשר יהיה במפגש אחד להעביר להם את המוסיקה, לעניין אותם ולגרום להם הנאה? שנית, מבחינת משמעת – להשתלט על ילדי תיכון זו משימה הרבה יותר קשה מאשר להשתלט על ילדים בכיתות ג' וד', כפי שעשינו לפני כן. איך הם יקבלו אותי? האם אצליח לעניין אותם?

הכנתי את עצמי היטב למשימה, ולקחתי בחשבון שייתכן שאני אצא משם מאוכזב. היה לי מפגש הכנה אחד בלבד עם כל כיתה. יצאתי לכיוון עמק יזרעאל השכם בבוקר, מצויד בכינור ובדיסק, והתחלתי לעבור כיתה כיתה, 45 דק' לכל כיתה. התחלתי לדבר עם התלמידים על המוסיקה ולדמות אותה לשיחה בין אנשים. לפעמים השיחה היא תרבותית ומנומסת, לפעמים פורצים ויכוחים, הטונים עולים, לפעמים יש הסכמה ולפעמים אין. הדגמתי בכינור את הנושאים השונים מהסימפוניה, הסברתי על הקולות השונים ביצירה והתפקיד של כל קול – מנגינה, ליווי, קצב, בס, מנגינה משנית וכו'. ניסיתי לשתף את הילדים ולדבר אליהם ממש בגובה העיניים כמו בשיחה עם חברים. להפתעתי ולשמחתי, זכיתי לשיתוף פעולה נהדר. הגיל של התלמידים, 16 עד 18, שגרם לי לחששות גדולים, היה דוקא יתרון. גיליתי שעם בני נוער בוגרים בגילאים האלה אפשר פשוט לדבר על הכל, באופן טבעי ורגיל, מבלי לנסות כל מיני גימיקים, סיפורים, ריקודים או משחקים. פשוט לדבר על מוסיקה בשפה שהם מבינים. בשלב מסוים, כאשר ניסיתי להסביר להם את המשמעות של תפקיד המנצח, עשיתי איתם תרגיל, שבו אני ניצחתי והם מחאו כפיים לפי הניצוח שלי. שיניתי טמפו ודינמיקה, והם הלכו איתי כמו תזמורת מיומנת. המפגש עם כל כיתה אמנם היה קצר, אבל הוא בהחלט יצר ציפייה לקונצרט התזמורתי.

כשהגעתי עם כל האנסמבל לקיבוץ מזרע, לקונצרט סיום הפרוייקט בתאריך 14.11.2007 בבוקר, תלמידים רבים חיכו לי בחוץ בציפייה לפגוש אותי ואת נגני האנסמבל. זה היה מאוד מרגש.


352solaney_ta2.jpg

כשעליתי לבמה, זכיתי לתשואות ולהתלהבות מצד התלמידים, וזו היתה הרגשה נפלאה. דיברתי איתם קצת על המוסיקה, הצגתי להם את הכלים, הבאנו כמה הדגמות מיתוך היצירה, ואז ביצענו את כל הסימפוניה על ארבעת פרקיה, בשלמותה. ההאזנה והקשב של התלמידים היו מופתיים. בסיום הסימפוניה מחיאות הכפיים היו סוערות. ואז הגיע אחד החלקים המעניינים והמרתקים בקונצרט – נתתי לתלמידים הזדמנות לשאול שאלות. זה היה קטע מעניין לכולנו – לתלמידים, לנגני האנסמבל ולי. תלמיד אחד שאל מה ההבדל בין כינור ראשון לכינור שני, תלמידה אחת ביקשה לשמוע איך נשמע הקונטרבס לבד, תלמיד אחר ביקש לשמוע את קרן היער לבד. שאלה אחרת הופנתה לנגן הויולה הראשון שלנו יואל גרינברג, בנושא צורת הכלי שעליו הוא מנגן. זה היה מרתק, ויכולנו להמשיך לדבר עוד זמן רב, אך בגלל קוצר הזמן נאלצתי לקטוע את השיחה ולסיים את הקונצרט. זו היתה חויה נהדרת לכולנו.

לאחר הקונצרט, סיקר דני ממלוק את הארוע באתר של סל תרבות:

בוקר – על מרחבי הדשא של קיבוץ מזרע מפוזרות קבוצות של נערים. שאון מנוע של אוטובוס מבשר על כך שהאירוע אשר לכבודו התאספו הולך להתחיל; מהאוטובוס יורדים קבוצת צעירים עם מזוודות משונות בידיהם. אל אחד מהם נשמעות לפתע קריאות: "מה שלומך?" ו"מתי כבר מתחיל הקונצרט?". כמה מהנערים ניגשים אליו ומוסיפים: "לא היינו אמורים לבוא היום – באנו במיוחד בשבילך". למתבונן מן הצד עשויה תמונה זו להיראות כתמונה בה כוכב רוק הגיע לבית הספר. למעשה מדובר היה בברק טל, מנצח אנסמבל תל אביב, אשר הגיע עם נגני אנסמבל סולני תל אביב לבצע בפני תלמידי התיכון בעמק יזרעאל את הסימפוניה מספר חמש של שוברט ביום רביעי ה 14/11/07.

לקראת הקונצרט התקיימו מפגשי הכנה בכיתות עם ברק טל ועם מורים ממרכז האמנויות של עמק יזרעאל, בהם הציגו לתלמידים מוטיבים מרכזים מהיצירה ודיברו איתם על מושגים בסיסיים במוזיקה, כגון: שיחה מוזיקלית, משפט מוזיקלי, שאלה ותשובה, ואריאציות ועוד. ההיכרות המוקדמת עם היצירה והמפגשים הבלתי אמצעיים עם מנצח התזמורת עוררו ביום הקונצרט התרגשות רבה בקרב התלמידים. התרגשות זו נכחה במסדרונות אולם המופעים במזרע ביתר שאת לקראת תחילת המופע והתגלו מראות בלתי שגרתיים בית הספר, כגון תלמיד המזמזם את הנושא הראשון של הסימפוניה, בעוד תלמיד אחר מציץ לאולם ומתפעל מכך שהם הולכים לשמוע את היצירה בביצוע סימפוניה קאמרית.

באולם כבר ישנה התרחשות- התלמידים ממלאים את המקומות, ואל הבמה עולים נגני התזמורת. אחריהם עולה ברק טל וזוכה לתשואות מתלמידים שרק שבוע לפני כן זכו לפגוש אותו בכיתותיהם במפגשי ההכנה לקונצרט. לאחר מספר דברי הסבר,ניגנה התזמורת את הסימפוניה בשלמותה. ההסברים שניתנו לתלמידים במפגשי ההכנה ובפתח הקונצרט על שיחה מוזיקלית, על נושא וליווי, על התפקידים השונים של הכלים, על פיאנו ופורטה, על בניית מתח במוזיקה ועל ואריאציות של נושאים מילאו את חלל האולם והפכו למוחשיים.

בשונה מקונצרטים רגילים, בהם הקהל נוהר החוצה לאחר הקונצרט,  ברק טל פנה אל התלמידים ואיפשר להם להציג שאלות. התלמידים גילו סקרנות רבה, ושאלו שאלות רבות, כגון: "מה ההבדל בין כינור ראשון לכינור שני?", "מה ההבדל בין הכינור לויולה?", "וכיצד נשמע הקונטרבס כאשר הוא מנגן לבד?". נראה היה כי אותו עולם מוזיקלי מופשט הופך אט אט לברור וקרוב יותר, מה שהעלה שאלות הקשורות גם לכלים עצמם, לאופן בנייתם ולמחירם. בתגובה לשאלת אחד מהתלמידים ענה ברק טל כי  הוא מקווה שהוא יוכל להרחיב ולדבר איתם על נושאים נוספים גם בשנה הבאה. התלמיד ענה לו כי השנה הבאה הוא כבר לא יהיה בבית הספר, אך אם האנסמבל ישוב ויופיע שם, הוא יגיע במיוחד בשביל להאזין להם פעם נוספת.

לדברי ברק טל, מדובר היה באירוע מרגש במיוחד: "לבוא לילדים שלא לומדים מוזיקה בבית הספר ולנגן להם יצירה במשך 25 דקות, כאשר הם קשובים ועוד סקרנים מספיק בשביל לשאול שאלות לאחר נגינת היצירה זה משהו גדול. עצם הסקרנות, ההקשבה, זה תענוג. מכל הקונצרטים שביצענו, זה אולי הקונצרט החשוב ביותר, מכיוון שהיה לו ערך מוסף." טל התייחס גם למפגשים שהיו לו עם התלמידים בכיתות: "היה משהו בקשר הבלתי אמצעי בכיתות שתרם רבות לאווירה המיוחדת של הקונצרט ואני מאד שמח ונרגש מהתוצאה".

אכן, זה היה ארוע חינוכי מרגש ומוצלח, שהוכיח לי שאת המוסיקה אפשר להעביר לכל אחד, בין אם הוא מוסיקאי מקצועי, תלמיד למוסיקה ובין אם אין לו שום רקע, ידע והבנה בנושא.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s